تور مجازی کار آفرینی

(بیستم آبانماه 1400)یادداشت مهارتی ؛کار آفرینی را بهتر بشناسیم

یادداشت مهارتی هفته به قلم فاطمه ترکاشوند ،کارشناس پژوهش و برنامه ریزی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان لرستان

تعریف کارآفرینی : کلمه Entrepreneur که در زبان فارسی به کارآفرین ترجمه شده، اصالتاً یک کلمه فرانسوی است که اولین بار در سال 1723 میلادی برای توصیف فردی که با پذیرفتن ریسک اقتصادی و با امید به سودآوری، یک کسب‌وکار را راه‌اندازی و مدیریت می‌کند وارد واژه‌نامه‌های فرانسوی شد. با این تعریف از کارآفرین، کارآفرینی فرآیند اقداماتی است که یک کارآفرین به‌عنوان شخصی که همیشه به دنبال ایده‌های تازه است، به آن‌ها متوسل می‌شود تا با پذیرفتن ریسک و تردیدهای ذاتی موجود در هر اقدام جدید، از آن ایده‌ها فرصت‌های تازه خلق کند(پراندلی، 2016).

کارآفرینی و اقتصاد: در زبان اقتصاددان، یک کارآفرین به عنوان یک عامل هماهنگ کننده در اقتصاد سرمایه داری عمل می ­کند. این هماهنگی به منزله منابعی است که به سمت فرصت­های بالقوه سود جدید هدایت می ­شوند. این افراد، منابع مختلفی را، چه ملموس و چه غیرمادی، لمس می­ کند و باعث تقویت تشکیل سرمایه می ­شود. در یک بازار پر از عدم اطمینان، این کارآفرین است که در واقع می­ تواند به پاک کردن عدم اطمینان کمک کند، زیرا قضاوت می­کند یا خطر را به عهده می­ گیرد. شرکت­ های تاسیس شده با افزایش رقابت و چالش ­های کارآفرینی روبرو هستند که اغلب آن ها را به سمت تلاش ­های تحقیق و توسعه نیز سوق می­ دهد. از نظر اقتصاد فنی، کارآفرین روند تعادل در حالت پایدار را مختل می­ کند(سلیمی، 1391).

مراحل کارآفرینی: کارآفرینی نیز به‌مانند هر اقدام هدفمند دیگری نیازمند طی کردن مراحل خاصی است که این مراحل را به‌طور خلاصه می‌توان به این ترتیب زیر بیان کرد: شناسایی یک فرصت، تعیین یک چشم‌انداز، متقاعد کردن دیگران، تأمین منابع مورد نیاز، مرحله اجرایی و تغییر و تطبیق.

 اهمیت و مزایای کارآفرینی: ازجمله مهم‌ترین مزایا و منافع فردی، سازمانی و اجتماعی کارآفرینی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– کارآفرینی باعث تقویت مهارت‌های مدیریتی می‌شود. – کارآفرینی باعث رشد نوآوری و خلاقیت و شکل گرفتن شرکت‌ها و سازمان‌های کارآمدتر می‌شود. -کارآفرینی استانداردهای زندگی در جامعه را بالا می‌برد. -کارآفرینی ابزار مؤثری برای توسعه اقتصادی است(حسینلو،1399).

انواع کارآفرینان: کارآفرینان را بر اساس تمایل به خلق ایده‌های تازه می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم کرد:

  • کارآفرینان خلاق:این‌ها افرادی هستند که توانایی خلق ایده‌های نوآورانه، بهتر و اقتصادی‌تری را برای کسب‌وکار و مدیریت دارند. این کارآفرینان پیشگامان عرصه کسب‌وکار هستند و بیشترین تأثیر را بر رشد اقتصادی جامعه دارند.
  • کارآفرینان مقلّداین‌ها افرادی هستند که در جاده‌ای که توسط کارآفرینان خلاق ایجادشده قدم می‌گذارند. معمولاً کارآفرینان مقلد به این دلیل از همتایان خلاق خود تقلید می‌کنند که فضای فعالیت شان اجازه خلاقیت و خلق ایده‌های جدید را به آن‌ها نمی‌دهد. معمولاً در کشورهایی که ساختار اقتصادی و سازمانی ضعیفی دارند بیشتر چنین کارآفرینانی را مشاهده می‌کنیم.
  • کارآفرینان محتاطاین کارآفرینان افرادی هستند که در خلق و اجرای ایده‌های جدید ابتکار عمل ندارند؛ بلکه به انتظار شرایط مناسب می‌نشینند؛ مگر اینکه متوجه خطری شوند که موجودیت کسب‌وکارشان را به خطر می‌اندازد(اسپریتو، 2015).

انواع کارآفرینی: کارآفرینی را نیز می‌توان با توجه به شاخص‌ها و معیارهای مختلفی دسته‌بندی کرد. یکی از رایج‌ترین و جامع‌ترین گروه‌بندی‌های انواع کارآفرینی به‌این‌ترتیب است:

1- کارآفرینی در کسب‌وکارهای کوچک: امروزه بیشتر کارآفرینان و استارتاپ‌ها را می‌توان در گروه کسب‌وکارهای کوچک دسته‌بندی کرد. ازجمله کسب‌وکارهای کوچک می‌توان به خواروبارفروشی‌ها، آرایشگاه‌ها، مشاوران، آژانس‌های مسافرتی و…  کسب‌وکارهای کوچک معمولاً افراد محلی یا اعضای خانواده خود را به کار می‌گیرند و بسیاری از آن‌ها سود چندانی به دست نمی‌آورند. تعریف آن‌ها از موفقیت، کسب یک درآمد معمولی است، نه تسلط بر بازار یا رشد و توسعه تا تبدیل‌شدن به یک کسب‌وکار بزرگ. ازآنجایی‌که این کسب‌وکارها نمی‌توانند نظر سرمایه‌گذاران را به خود جلب کنند، لذا به سرمایه دوستان و خانواده یا وام‌های بانکی متکی هستند.

2- کارآفرینی در استارتاپ مقیاس‌پذیر: کسب‌وکارهایی هستند که بنیان‌گذارشان از همان روز اول می‌داند که چشم‌اندازشان می‌تواند دنیا را تغییر بدهد و لذا بر روی رشد و توسعه کسب‌وکار تمرکز می‌کند. مقیاس‌پذیر معمولاً در قطب‌های نوآوری جهان (سیلیکون ولی، شانگهای، نیویورک، بانگالور و …) شکل می‌گیرند و درصد آن‌ها زیاد نیست، اما به خاطر پتانسیل و بازده بالایی که دارند بیشترین سرمایه (و توجه) را به سمت خود جذب می‌کنند.

3- کارآفرینی در شرکت‌های بزرگ: چرخه عمر شرکت‌های بزرگ نامحدود نیست؛ به این معنی که رشد آن‌ها به نوآوری مستمر و عرضه محصولات نوین و مدل‌های جدید تولیدات فعلی بستگی دارد.

4-کارآفرینی اجتماعی: کارآفرینان اجتماعی افراد مبتکری هستند که بر روی خلق محصولات و خدماتی تمرکز می‌کنند که نیازها و مشکلات اجتماعی را حل می‌کند؛ اما برخلاف استارتاپ‌های مقیاس‌پذیر، هدف آن‌ها تبدیل کردن جهان به ‌جای بهتری برای زندگی است، نه گرفتن سهمی از بازار یا سودآوری برای بنیان‌گذاران آن. کارآفرینی اجتماعی می‌تواند غیرانتفاعی، انتفاعی یا ترکیبی از این دو باشد.

5- کارآفرینی اینترنتی و کارآفرینی سنتی: دنیای دیجیتال و بخصوص اینترنت بر همه ابعاد زندگی انسان سایه افکنده و طبیعتاً کارآفرینی هم از این تأثیر بی‌نصیب نمانده است. درواقع، پتانسیل اینترنت برای کارآفرینی آن‌قدر زیاد بوده که نوع نسبتاً جدیدی از کارآفرینی موسوم به “کارآفرینی اینترنتی” نیز پدید آمده است. همان‌طور که از نام این نوع از کارآفرینی برمی‌آید، مبنای کارآفرینی اینترنتی یک «کسب‌وکار اینترنتی» است؛ بنابراین بزرگ‌ترین تفاوت بین کارآفرینی اینترنتی با اقسام دیگر کارآفرینی تمرکز کارآفرینی اینترنتی بر اینترنت برای کسب درآمد است؛ درحالی‌که انواع دیگر کارآفرینی وب محور نیستند(حسینلو،1399).

 

تصورات نادرست درباره کارآفرینی: گاهی افراد تصورات غلطی در ارتباط با کارآفرینی دارند، مانند:

– کارآفرینی ذاتی است و کارآفرینان کارآفرین به دنیا آمده‌اند. – افراد ناسازگار یا فراری از درس کارآفرین می‌شوند. – برای کارآفرینی فقط به پول احتیاج دارید.

– فقط داشتن یک ایده فوق‌العاده برای کارآفرینی کافی است. – کارآفرینی سرشار از خوشی و لذت است.

 ویژگی های جمعیت شناختی کارآفرینان:

  • ترتیب تولد در خانواده: مطالعات نشان داده است فرزند اول خانواده گرایش بیشتری به پذیرش مسوولیت و کسب موفقیت دارد.
  • جنسیت: در مورد مردان بیشتر احتمال آغاز یک کسب و کار وجود دارد.
  • تجربه کار: مدارکی وجود دارد که نشان می دهد داشتن سابقه کاری در کارهای کوچک یا تجربیات کارآفرینانه به طور مثبت در ارتباط با کارآفرین بودن می باشد.
  • تحصیلات: در این مورد نظر قطعی وجود ندارد. عده ای به مدرک دانشگاهی و عده ای به دیپلم دبیرستان معتقدند. برای مثال بعضی از کارآفرینان برتر دارای مدرک دیپلم هستند.
  • خانواده کارآفرین: کارآفرینان تمایل به داشتن والدین کارآفرین دارند(ساسو، 2012).

سابقه کارآفرینی در ایران: علیرغم اینکه در کشورهای پیشرفته دنیا از اواخر دهه 1970 به بعد به موضوع کارآفرینی توجه جدی شده و حتی در بسیاری از کشورهای درحال توسعه هم از اواخر دهه 1980 این موضوع را مورد توجه قرار داده‌اند. در برنامه اخیر، توسعه کارآفرینی در سطح وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ‌جهاد کشاورزی، صنایع و معادن و فلزات و همچنین مؤسسه جهاد دانشگاهی به دلیل ارتباط با فعالیت‌های آنها، مطرح شده است. طرح کاراد (طرح توسعه کارآفرینی در دانشگاه های کشور) در برنامه سوم توسعه گنجانده شد و در اواخر سال 1379 مسئولیت پیگیری، اجرا و امور ستادی آن از طرف وزارت علوم به سازمان سنجش واگذار شد. طرح کاراد هم‌اکنون در 12 دانشگاه کشور در حال اجرا است و اکثر دانشگاه‌ها پیشرفت نسبتاً خوبی در این زمینه داشته‌اند. مرکز کارآفرینی دانشگاه تهران به طور رسمی و عملی از نیمه دوم سال 1381 کار خود را آغاز نمود که در ادامه تبدیل به دانشکده کارآفرینی شد(سلیمی،1391).

سخن آخر: کارآفرینی به‌عنوان یک فرآیند مملو از ریسک که بر ابتکار، توانمندی و علاقه کارآفرین تکیه دارد باعث رشد کارآفرین و جامعه می‌شود. طبیعتاً با توجه به ریسکی که ذاتاً با کارآفرینی همراه است با قدم گذاشتن در این مسیر نباید انتظار داشت که همه‌چیز به خوبی و به بهترین شکل ممکن ‌پیش برود. با این‌ وجود، با توجه به آنچه که در این مطلب ذکر شد و با مطالعه و کسب آگاهی بیشتر، در کنار علاقه و ایمانی که افراد به کار خود دارند، در نهایت می‌توانند میوه زحمات خود را بچشند. به‌علاوه، حتی در صورت شکست یک درس تازه خواهند گرفت که از آن می‌توانند برای ساختن پلی به سمت پیروزی بهره‌برداری کنند.

منابع:

حسینلو، حمید و  عزیزی،محمد.(1399). دستاوردهای مربی‌گری کارآفرینانه درکسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط. فصلنامه توسعه ی کارآفرینی. دوره 13، شماره 3، پاییز 1399، صفحه 341-359

سلیمی، جمال؛  صالحی، مهدی و  مسعودی، محسن.(1391). آموزش کارآفرینی،دیدگاهها،ملاحظات،چالش ها.  اولین همایش ملی مدیریت و کارآفرینی.

Prandelli, Martina Pasquini, Gianmario Verona(2016). Journal: Journal of Business Venturing – Volume 31, Issue 3, May 2016, Pages 287–301 Emanuela

Sasu, Constantin, Sasu, Luciana(2015).Journal: Procedia Economics and Finance – Volume 20, 2015, Pages 580–585

Journal: Procedia Economics and Finance – Volume 8, 2014, Pages 436–4432015(2014)

Espíritu , Roberto,  Olmos, Miguel A. Sastre-Castillo,(2015). Journal: Journal of Business Research – Volume 68, Issue 7, July 2015, Pages 1595–1598

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + نه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
Skip to content